وقتی زمان نداریم چطوری کارهامون رو انجام بدیم؟

جمعه غروبا وقتی داریم به ساعت‌های پایانی روز نزدیک میشیم یه حسی میاد سراغمون که بینِ تشویش و ترسه. یه حسی که بهت میگه هنوز کارهایی که هفته قبل رئیست ازت خواسته بود رو کامل نکردی، ظرف‌های مهمونی ناهار رو هنوز نشستی، آرایشگاه نرفتی، به مامان بابات هم سر نزدی. همینطور که مشغول فکر کردن به این چیزایی ساعتت رو نگاه میکنی و میبینی نزدیک نیمه شبه و چند ساعت دیگه باید بلند بشی و هفته‌ی جدیدی که براش آماده نیستس رو شروع کنی.

آلمانی‌ها برای این حس یه کلمه دارن: Torschlusspanik که تو فارسی میشه ترسِ دقیقه نَود. آلمانی‌های قرون وسطی وقتی دچار این ترس میشدن که روز داشت تموم میشد و اونها هنوز پشت دروازه‌های شهر بودن و امکان داشت شب رو بیرون شهر بمونن.
این مدل ترس وقتی سراغ آدم ِ امروزی و مدرن میاد که کارهاشو پشت گوش انداخته یا کلی برنامه‌ریزی سفت و سخت برای انجام کارهاش کرده که در واقعیت نمیتونه بهشون برسه. یا حتی وقتی خودش رو با با یکی که خیلی بهتر از خودشه مقایسه میکنه و فکر میکنه خیلی عقب مونده تو زندگی.

وقتی ۱ ساعت کافی نیست!

فرض کنید ۱ ساعت وقت دارید تا هم گزارش جلسه پریروز رو بنویسید، هم باید چندتا تماس کاری مهم بگیرید و هم غذا درست کنید. احتمالاً با خودتون میگید بهترین کار اینه که هم‌زمان سراغ هر ۳ تا برم و در حالی که دارم با همکارم برای رویداد فردا صحبت میکنم یکم سیب‌زمینی سرخ کنم و تا اونا دارن سرخ میشن ۲ ۳ پاراگراف از گزارش رو کامل میکنم و اینجوری تو یک ساعت کارام انجام میشه.
اما دکتر جردن اتکین که استاد دانشگاه دوک در انگلستانِ با این نظر مخالفه و میگه مالتی تسکینگ یا همون انجام دادن هم‌زمان کارها باعث میشه میزان تمرکز کاهش و بجاش استرس افزایش پیدا کنه.
پس باید چی کار کرد دکتر جان؟

اولویت بندی کنید. آدم‌هایی که به موفقیت میرسن در باره‌ی اولویت‌بندی خیلی سخت گیرن. کارهای حساس‌تر و مهم‌تر اول باید انجام بشن.

زمان رو بازبینی کنید. بجای اینکه بگید ۱ ساعت زمان دارم، بگید ۶۰ دقیقه زمان دارم. تحقیقات محقق‌های دانشگاه دوک نشون میده اینجوری میزان کارایی بالاتر میره و میزان علاقه به موضوع بیشتر میشه.

۱۰ تا نفس عمیق بکشید. هممون این کلیشه‌ی نفس عمیق رو میدونیم اما تعداد کمی واقعاً انجامش میدن. گرچه نتایج تحقیقات علمی بازم بهمون میگن که اشتباه میکنیم چون نفس عمیق و آروم بخشی از سیستم عصبی رو فعال میکنه که باعث کم و قطع شدن استرس میشه.

وقتی ۲۴ ساعت کافی نیست!

حالا که ۲۴ ساعت زمان داریم اندرو دوشر از انرژی پراجکت، که یه شرکت مشاوره‌ست، همراهمونه تا کمکمون کنه زمان رو بهتر مدیریت کنیم.

اینتروال های ۵۰ دقیقه‌ای داشته باشید. انسان‌ها برای کار کردن بی‌وقفه ساخته نشدن. کسایی که بعد هر ۵۰ دقیقه یه استراحت کوتاهی به خودشون میدن، ۲۸ درصد از کسایی که هیچ استراحتی نمیکنن تمرکز بیشتری دارن.

از طبیعت کمک بگیرید. دیدن مناظر طبیعی باعث افزایش دقت و کاهش خطاهای احتمالی میشه. حتی یه پارک رفتن ساده هم کلی کمک میکنه. یا حتی یکی دوتا گلدون کوچیک میتونید بزارید تو محیط کار یا زندگیتون.

میزان اهمیت چیزها رو مشخص کنید. آیزنهاور، یکی از معروفترین رئیس‌جمهورهای آمریکا، ۴ تا جعبه داشت که به ترتیب روشون نوشته بود: کارهای مهم و فوری، کارهای مهم و غیرفوری، کارهای غیر مهم و فوری، کارهای غیر مهم و غیر فوری و کارهای روزانش رو روی یه برگه مینوشت و بر این اساس طبقه‌بندی میکرد. این طبقه‌بندی همونطور که به آیزنهاور کمک کرد تا پیروز جنگ‌جهانی دوم بشه، به شما هم میتونه کمک کنه تا کلی کار تو روزتون انچام بدید.

وقتی یکسال کافی نیست! یا حتی زندگی کافی نیست!!

هممون کلی کار داریم که دوست داریم انجام بدیم، یا باید انجام بدیم ولی زمانمون انگار اصلاً کافی نیست. اینا افکاری هستن که احتمالاً میان سراغمون: هنوز تشکیل خانواده ندادم. هنوز کسب‌و‌کار خودم رو شروع نکردم. هنوز اسپانیایی یادنگرفتم. هنوز قایق تفریحی نخریدم. هنوز، هنوز، هنوز.

چون این افکار خیلی مخرب و آسیب‌زننده هستن، از دکتر راجراگوناتان از دانشگاه تگزاس و دکتر روانشناس تام جیلوویچ کمک میگیریم تا بهمون راه حل بدن تا درگیر این افکار نمونیم.

سوالات بزرگ‌تر بپرسید. دنبال چیزی باشید که واقعاً براتون مهمه و دغدغه‌ی زندگیتونه. مهم نیست مدرک دانشگاهیتون چیه یا سِمَت کاریتون تو سایت لینکداین چی نوشته شده. اون چیزی که تو زندگی و روزمرتون پررنگ‌ترین نقش رو داره رو پیدا کنید و سراغش برید.

بیشتر بیرون برید. افرادی که تو هفته بیشتر با دوستاشون بیرون میرن، احتمال اینکه از زندگی راضی باشن ۲۷ درصد از کسایی که اینکارو نمیکنن و دوستی ندارن بیشتره.

زیادی به مسائل فکر نکنید. پشیمونی از انجام ندادن کارها هم باعث ایجاد
ترسِ دقیقه نَود میشه. وسواس فکری فقط باعث هدر رفتن زمان میشه. اما و اگر و شایدها رو فراموش کنید و به مدیریت زمانِ پیشِ رو فکر کنید.


یک نظر در “وقتی زمان نداریم چطوری کارهامون رو انجام بدیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *