در مسیر فیتنس: تغذیه (بخش دوم)

تو بخش اول از اهمیت برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف‌های تغذیه‌ای، انتخاب یه الگو و همینطور اهمیت کالری دریافتی روزانه گفتیم. حالا به ادامه موضوع میرسیم. اما اگه هنوز اون مقاله رو نخوندید، روی این متن کلیک کنید.

۴. آب، آب، آب!!

سمیه نرو. ولی اگه رفتی آب بخور. سمیه آب خیلی مهمه. اگه میخوای وزن بگیری آب بخور. اگه میخوای وزن کم کنی آب بخور. میخوای سالم بمونی آب بخور. کلاً آب بخور. صبح بعد از بیدار شدن حتماً اول یه لیوان آب ولرم بخور. حین تمرین آب بخور. بعد تمرین بخور. حداقل همون ۸ لیوان تو روزی که همه میگن رو بخور.
آب حیاتی‌ترین ماده‌ایه که بهش نیاز داریم. برای اینکه بدنمون درست کار کنه، پوست و موهامون سالم بمونه، انرژی و مواد مغذی به عضله‌هامون برسه، بدنمون سم‌زدایی بشه و هزار و یک دلیل دیگه، باید آب زیاد مصرف کنیم.

۵. قند فراوری‌شده ممنوع

وقتی که غذاهایی با قند فراوری‌شده‌ی زیاد میخوریم عملاً عملیات چربی‌سوزی (در کل متابولیسم طبیعی بدن) رو خیلی خیلی کند میکنیم. همین باعث چاقی در خیلی افراد میشه. افرادی هم داریم که با خوردن قندهای فراوری‌شده چاق نمیشن. روزانه ۱ بطری نوشابه خانواده، ۱ کیلو شیرینی، نوتلا، قهوه آماده و … میخوره، بازهم کاملاً فیت و روفرمه (بله همین قدر زیاد قند میخوره چاق هم نمیشه). شاید با خودتون بگید که چقدر خوش شانسن اینجور افراد.
خب در نگاه اول شاید اینجور به نظر بیاد، اما واقعیت اینه که این مواد قندی دارن آسیب خودشون رو میزنن. شاید این آدما چاق نشن، اما جلوی مقاوم شدنشون نسبت به انسولین رو نمیتونن بگیرن و دیر یا زود دیابت میگیرن. اگه شما هم جزء این افراد هستین همین الان یه تصمیم جدی برای تغییر لایف‌استایلتون بگیرید. اگه هم مثل اکثر افراد چاق میشید بهتره که به گروه قبلی ملحق شید و خوردن قندهای فراوری شده رو کنار بگذارید.
ولی بدن به قند احتیاج داره. برای اون چیکار میشه کرد؟
یه جواب میوه‌ست. میوه‌ها پر از قند هستن. میوه‌هایی مثل موز، انبه، سیب زرد بیشتر تو خودشون قند دارن. حواستون باشه اگه میخواید وزن کم کنید تو خوردن میوه هم زیاده‌روی نکنید، چون عملاً میوه‌ها کربوهیدرات هستن و کربوهیدرات زیاد باعث چاقی میشه.
یه جواب دیگه استِویاست. استویا یه نوع گیاهه که برگ‌هاش طعم شیرینی دارن اما قند مضری ندارن. اگه صبح میخواید چایی شیرین بخورید، میتونید چند برگ استویا رو داخل قوری بریزید تا ۱۵ دقیقه بعدش بتونید یه چایی شیرین بخورید، بدون اینکه سلامتیتون رو به خطر بندازید.
جواب سوم آسپارتامه. آسپارتام یه قند مصنوعیه که از آسپارتیک اسید و فنیل‌آلانین مشتق میشه و جزء ماده‌های غذایی خیلی کم کالری حساب میشه. خیلی‌ها باور دارن که آسپارتام برای سلامتی مضره و باعث مشکلاتی از سردرد گرفته تا سرطان میشه، اما سازمان غذا و دارو آمریکا آسپارتام رو امن و بی‌ضرر میدونه.
اگه دوس دارید نوشابه بخورید میتونید از کوکا زیرو، کوکا لایت، پپسی مکس یا باقی نوشابه‌های رژیمی استفاده کنید که با آسپارتام شیرین میشن.

کوکاکولای معمولی پر از قند مضره. از زیرو یا لایت استفاده کنید.

حرف آخر!

شاید اوایل، دنبال کردن یه رژیم غذایی ساده نباشه، اما وقتی نتایج رو ببینید خودتون دیگه دوست ندارید به عادت‌های اشتباهتون برگردید. این رو تو ذهنتون داشته باشید که میگن برای کسب یه عادت ۲۱ روز زمان نیازه. ۹۰ روز هم زمان میبره تا اون عادت کاملاً بشه بخشی از لایف‌استایلتون. پس کلاً ۳ ماه زمان نیازه تا شما هم از لحاظ عادت تغذیه و خورد‌و‌خوراک بشی عین افرادی مثل رونالدو، بلا حدید، راک، کندال جنر و …. که الگوهاتون هستن. یادتون باشه که اگه اونا تونستن شما هم میتونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *